Spotkanie DKK w Oddziale dla Dzieci i Młodzieży w WiMBP w Rzeszowie o książce "Omega" Marcina Szczygielskiego.
Marcin Szczygielski to autor znany, przede wszystkim z twórczości dla dorosłych. Spod jego pióra wyszły powieści takie jak PL-boy czy cykl Kroniki nierówności. Na podstawie pierwszej części Kronik została nawet wyreżyserowana sztuka teatralna z Ewą Kasprzyk i Pawłem Małaszyńskim w rolach głównych. Omega jest jego szóstą książką i jednocześnie pierwszą skierowaną do młodszego czytelnika. Główną bohaterkę, Omegę, poznajemy w jej dwunaste urodziny. Dziewczynka wydaje się być samolubna, zapatrzona w siebie i bardzo samotna. Ucieczkę od codzienności znajduje w komputerze i to tam, w wirtualnym świecie, spędza każdą wolną chwilę. Nic więc dziwnego, że gdy w dniu swoich urodzin otrzymuje zaproszenie do tajemniczej gry, to bez wahania rozpoczyna rozgrywkę. Bohaterka zostaje dosłownie wciągnięta, do wirtualnego świata pełnego niebezpieczeństw, dziwnych zasad oraz nietuzinkowych postaci. Na samym początku poznaje rozkapryszone i aroganckie Dziecko, którym musi się zaopiekować. Wraz z nim wyrusza by pokonać kolejne poziomy gry, która wydaje się rozwijać zależnie od decyzji jakie podejmuje sama Omega. Dziewczynka musi zmierzyć się z bandą zombie, wziąć udział w Olimpiadzie Zmysłów, podjąć próbę odmienienia losu oddziału żołnierzy, przejść przez las, w którym spotkać można wilkołaki i nie tylko. Czy Omega wygra? No cóż, musicie przekonać się sami.
Książka podzieliła Klubowiczów – jedni byli zachwyceni wartką akcją i humorem, drudzy uważali że, za dużo było w niej rzeczy, postaci i dziwnych sytuacji. Wszyscy zgodnie przyznali, że autor porusza problem uzależnienia od komputera. A walka Omegi ze złem okazuje się być walką bohaterki z samą sobą.
Powieść w metaforyczny sposób pokazuje przemianę dziewczynki, jej walkę z własnymi słabościami i złością oraz rozczarowaniem jakie nosi w sobie po rozwodzie rodziców.
W zamknięciu i samotności ciężko walczy się z zawiścią, zazdrością i ogromnym żalem, który zatruwa duszę. Zapewne każdy z nas prędzej czy później spotka się z takimi dylematami w swoim życiu. Oczywiście autor w groteskowy i wyolbrzymiony sposób pokazuje nasze złe i słabe strony oraz absurdy otaczającej nas rzeczywistości, które już na stałe wkradają się do naszej codzienności: komiczne przepisy, nakazy, zakazy, chęć zysku, dążenie do władzy i popularności za wszelką cenę.
Na spotkaniu zagraliśmy także, w grę karcianą Świteź zainspirowaną debiutanckim zbiorem wierszy Adama Mickiewicza Ballady i romanse. Projekt gry zrealizowany został dzięki dofinansowaniu z programu „Ballady i romanse” Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a za koncepcję i realizację odpowiada Iwona Haberny - Agencja Promocjna OKO. Gra bardzo spodobała się młodym Klubowiczom, a po lekturze Omegi nie mieli żadnych problemów z wyobraźnią i tworzeniem opowieści.
Agnieszka Dworak – moderatorka DKK w Oddziale dla Dzieci i Młodzieży w WiMBP w Rzeszowie